Aandachttraining ACT

ACT is een individuele training gebaseerd op de Acceptance en Commitment Therapy (Stephen Hayes)

Voor wie

Het kan ons allemaal overkomen dat we op een bepaald moment in ons leven vastlopen. Of we nu 20, 30 of de 50 zijn gepasseerd. Dan heb je misschien wel het gevoel dat je meer uit je leven kunt halen. Misschien merk je dat je het contact met jezelf een beetje kwijt bent en worstelt met oud of nieuw zeer.

Ondanks dat je zo je best doet, lijkt het niet te brengen wat je verwacht.

Als deze thema’s spelen en jij verlangt naar meer zingeving, naar het (her)ontdekken van jouw kwaliteiten, kan de ACT-methode je helpen een manier te vinden die strookt met wat belangrijk voor jou is en waar jij energie van krijgt.

Werkwijze

Natuurlijk zal dat niet zonder slag of stoot gaan. Je zult ongemak tegenkomen, bijvoorbeeld in de vorm van lastige gedachten (‘het lukt me toch niet’, ‘wat zullen anderen wel niet denken?’) of lastige gevoelens zoals onzekerheid, stress, (faal)angst. Dergelijke gevoelens hebben je er tot op heden misschien wel van weerhouden te doen wat je diep in je hart zou willen.

 ‘Get out of your mind and into your life!’
– Steve de Shazer

Aan de hand van ervaringsgerichte oefeningen en metaforen reik ik je hulpmiddelen en technieken aan om met het ongemak in je leven om te kunnen gaan. Je leert een gezonde afstand te nemen van vervelende gedachten en om niet meer verrast te worden door onaangename emoties en lichamelijke ervaringen.

Je hoeft er niet sterk uit te zien om je krachten te tonen

Inzet

We gebruiken een werkboek met opdrachten die je voorbereidt voor de volgende sessie.

Resultaten

Ik hoop met deze methode meer psychologische flexibiliteit bij je te ontwikkelen. Jij zult dan effectiever met vervelende gedachten en gevoelens om kunnen gaan zodat ze minder impact hebben. Je ontdekt wat er echt toe doet in je leven, wie je ten diepste verlangt te zijn en wat je het allerliefst doet.

Informatie

Voor meer informatie en een passend advies, neem vrijblijvend contact op.